What elements impact academic achievement in students Colombians? A multilevel approach
¿Qué elementos inciden en el rendimiento académico de los estudiantes colombianos? Un enfoque multinivel
Contenido principal del artículo
Resumen
objective: to analyze the factors that influence the academic performance of students in Colombia, considering both individual characteristics and factors related to the educational institution. Methodology: a hierarchical econometric model was used to nest the data at different levels, and the individual results of the Saber 11° tests of the Colombian Institute for the Evaluation of Education were used for both semesters of 2021. Results: indicate that the nature of the school (public or private) is a key factor in student performance, explaining almost 11% of the differences between schools, despite the fact that students attending public schools have lower socioeconomic, cultural and social conditions than those attending private schools, there is still a significant gap in academic performance that cannot be fully explained. Conclusion: private schools were found to have more variability in their effect on student performance, indicating that the unique characteristics of private schools, such as admission fees and incentives granted to teachers, may influence student academic performance more randomly.
Descargas
Detalles del artículo
Referencias (VER)
Albor, G. R., Dau, M. A., & Ruíz, J. L. R. (2014). Calidad institucional y rendimiento académico: El caso de las universidades del Caribe colombiano. Perfiles educativos, 36(143), 10-29. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v36n143/v36n143a2.pdf
Álvarez-Sotomayor, A., & Martínez-Cousinou, G. (2020). Inmigración, lengua y rendimiento académico en España. Una revisión sistemática de la literatura. Revista internacional de sociología, 78(3), e160-e160. https://doi.org/10.3989/ris.2020.78.3.19.083
Arcidiácono, Malena; Cruces, Guillermo Antonio; Gasparini, Leonardo; Jaume, David; Serio, Montserrat (2014). La segregación escolar público-privada en América Latina, Santiago de Chile: Serie Políticas Sociales N° 195, Naciones Unidas – CEPAL. https://hdl.handle.net/11362/36757
Bernal-Ruiz, F., Rodríguez-Vera, M., González-Campos, J., & Torres-Álvarez, A. (2018). Competencias parentales que favorecen el desarrollo de funciones ejecutivas en escolares. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 16(1), 163-176. https://doi.org/10.11600/1692715x.16109
Bryk, A., Raudenbush, S., & Congdon, R. (1996). HLM: Hierarchical linear and nonlinear modeling with the HLM/2L and HLM/3L programs. Scientific Software International
Boado, H. C. (2013). Introducción al análisis multinivel (Vol. 49). CIS-Centro de Investigaciones Sociológicas.
Chel, G., & Omar, R. (2015). Evaluación de modelos empíricos, matemáticos y redes neuronales para estimar datos faltantes en estaciones meteorológicas en México (Master's thesis). http://hdl.handle.net/10521/2621
Chica, S., Galvis, D., & Ramírez, A. (2011). Determinantes Del Rendimiento Académico En Colombia: Pruebas ICFES Saber 11, 2009 (Academic Performance Determinants in Colombia: ICFES Saber 11, 2009 Exam). Center for Research in Economics and Finance (CIEF), Working Papers, (11-5).ES https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2419792
Correa, J, and Orejuela, C. (2017). Incidencia de los factores del contexto en el desempeño en matemáticas de los estudiantes de básica secundaria en Colombia. Semestre Económico, 20(44), 159-188. https://doi.org/10.22395//seec.v20n44a8
Correa, J. (2004). Determinantes del rendimiento educativo de los estudiantes de secundaria en Cali: un análisis multinivel. Sociedad y economía, (6),81-105. ISSN: 1657-6357. https://www.redalyc.org/pdf/996/99617648003.pdf
Duarte, J., Bos, M. (2012). Desigualdad en los aprendizajes de los alumnos colombianos. BID, (17), 1-8. http://mapeal.cippec.org/wp-content/uploads/2014/05/DUARTE-y-BOS-Desigualdad-en-los-azjes-de-alumnos-colombianos.pdf
Escardíbul, J. (2008). Los determinantes del rendimiento educativo en España. Un análisis a partir de la evaluación de PISA-2006. Investigaciones de Economía de la Educación, 3, 153-162. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2011-362-161
Fernández, E., Bernardo, A., Suárez, N., Cerezo, R., Núñez, J. C., & Rosario, P. (2013). Predicción del uso de estrategias de autorregulación en la educación superior: Un análisis a nivel individual y de contexto. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 29(3), 865-875. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.139341
Fertig, M., & Schmidt, C. (2002). The role of background factors for reading literacy: Straight national scores in the PISA 2000 study. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.323599
García-Jiménez, Rodríguez-Santero & Torres-Gordillo, (2020). "Influence of Contextual Variables on Educational Performance: A Study Using Hierarchical Segmentation Trees," Sustainability, MDPI, vol. 12(23), pages 1-10, November https://doi.org/10.3390/su12239933
Gaviria, A.; & Barrientos, J. (2001a). Determinantes de la calidad de la educación en Colombia, Archivos de Economía, núm. 159, Departamento Nacional de Planeación. http://hdl.handle.net/11445/1249
Gaviria, A.; & Barrientos, J. (2001b). Calidad de la educación y rendimiento académico en Bogotá, Coyuntura Social, vol. 24, pp. 111-127. https://hdl.handle.net/10495/7183
Gaviria, J y Castro, M, (2005) Modelos Jerárquicos lineales. Serie Cuadernos de Estadística, No. 29. Madrid: Editorial La Muralla S.A.
Govorova, E., Benítez, I., & Muñiz, J. (2020). Predicting student well-being: Network analysis based on PISA 2018. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(11), 4014. https://doi.org/10.3390/ijerph17114014
Hoyos, R., Espino, J., & García, V. (2012). Determinantes del logro escolar en México. Primeros resultados utilizando la prueba ENLACE media superior. El trimestre económico, 79(316), 783-811.
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación Superior (ICFES). (2020). Guía de orientación Saber 11° 2020-1. [En línea] Available at: https://www.icfes.gov.co/documents/20143/1628228/Guia+de+orientacion+saber+11+2020-1.pdf/ec534dff-b171-d51b-5ee8-c05139100635
Jiménez, P., & Pinzón, A. (1998). Los insumos escolares en la educación secundaria y su efecto sobre el rendimiento académico de los estudiantes: un estudio en Colombia. Washington, DC: The World Bank/Latin America and the Caribbean Region/Department of Human Development.
Jordán, O. R. C., González-Martí, I., & Gil-Madrona, P. (2019). La dificultad de la implementación de una enseñanza por competencias en España. Education Policy Analysis Archives, 27, 121-121. https://doi.org/10.14507/epaa.27.4053
León, J., & Collahua, Y. (2016). El efecto del nivel socioeconómico en el rendimiento de los estudiantes peruanos: un balance de los últimos 15 años. MISC.
Leckie, G. y Prior, L. (2022). Una comparación de modelos de valor agregado para la responsabilidad escolar. Efectividad Escolar y Mejoramiento Escolar, 33 (3), 431-455. https://doi.org/10.6018/rie.417881
Lizasoain, L., Joaristi, L., Lukas, J. F., & Santiago, K. (2007). Efectos contextuales del nivel socioeconómico sobre el rendimiento académico en la educación secundaria obligatoria en la Comunidad Autónoma. https://www.redalyc.org/pdf/2750/275020546008.pdf
López, S. F. (2012). ESTIMACIÓN DEL EFECTO COLEGIO EN COLOMBIA: 1980–2009. Estudios Gerenciales, 28(122), 49-68. https://doi.org/10.1016/S0123-5923(12)70193-6
Lozano, A. (2003). Factores personales, familiares y académicos que afectan al fracaso escolar en la educación secundaria. Electronic journal of research in educational psychology. 1(1) PP. 43 - 66. https://www.redalyc.org/pdf/2931/293152876002.pdf
Macas Chulde, C. M. (2016). La planificación estratégica como factor que impulsa el desarrollo de la educación. Estudio de caso del circuito 3-4 Colegio Cumbayá, periodo 2014-2015 (Master's thesis, IAEN).
Mantilla Sánchez, I. L., & Cortés Velásquez, H. H. (2016). Relación entre la autoestima de los docentes, el logro académico y la convivencia escolar de los estudiantes de grado tercero en los Colegios Colsubsidio San Vicente y Torquigua: un estudio exploratorio de tipo descriptivo. http://hdl.handle.net/11396/418
Millán, D. S. S. I., and del Hoyo Bernat, D. J. (2005). Análisis de sistemas cointegrados mediante métodos de subespacios (Doctoral dissertation, Universidad de Valladolid).
Moreno Treviño, Jorge O., & Cortez Soto, Sara N.. (2020). Rendimiento académico y habilidades de estudiantes en escuelas públicas y privadas: evidencia de los determinantes de las brechas en aprendizaje para México. Revista de economía, 37(95), 73-106. Epub 22 de enero de 2021.https://doi.org/10.33937/reveco.2020.148
Núñez, J., Steiner, R., Cadena, X., & Pardo, R. (2002). ¿Cuáles colegios ofrecen mejor educación en Colombia? Archivos de Economía, 193, 1-56.
OCDE, Oecd Publishing, Organisation for Economic Cooperation, Development, Paris (France). (2001). PISA Knowledge and Skills for Life: First Results from PISA 2000. París: OCDE, 2001
Ortega, L., Malmberg, L. E., & Sammons, P. (2018). School effects on Chilean children’s achievement growth in language and mathematics: An accelerated growth curve model. School Effectiveness and School Improvement, 29(2), 308-337. http://dx.doi.org/10.1080/09243453.2018.1443945
Prada, C. F. (2006). ¿Es rentable la decisión de estudiar en Colombia? Revista Ensayos Sobre Política Económica; Vol. 24. No. 51, edición especial Educación. Junio, 2006. Pág.: 226-323. https://doi.org/10.32468/Espe.510
Rasbash, J. (2008). Module 4: Multilevel structures and classifications. LEMMA (Learning Environment for Multilevel Methodology and Applications), Centre for Multilevel Modelling, University of Bristol.
Rhiannon Moore (2022) Variation, context, and inequality: comparing models of school effectiveness in two states in india, School Effectiveness and School Improvement, 33:4, 588-609, https://doi.org/10.1080/09243453.2022.2089169
Rodriguez-Hernandez, C. F., Cascallar, E., & Kyndt, E. (2020). Socio-economic status and academic performance in higher education: A systematic review. Educational Research Review, 29, 100305. http://dx.doi.org/10.1016/j.edurev.2019.100305
Saavedra, V., & Forero, D. (2017). Diagnóstico y plan de acción educativo para los municipios certificados del Valle del Cauca: Buenaventura, Buga, Cali, Cartago, Jamundí, Palmira, Tuluá y Yumbo. Bogotá: FDI Pacífico y Fedesarrollo, 389 p. http://hdl.handle.net/11445/3699
Sánchez, A. M., and Otero, A. (2012). RE No. 154 marzo de 2012--Educación y reproducción de la desigualdad en Colombia. Reportes del emisor.
Sánchez, A., Otero, A., Bonilla, L., Galvis, L. A., Cepeda, L., & Meisel, A. (2014). Educación y desarrollo regional en Colombia. Libros Banco de la República.
Sarmiento, A., Becerra, L., y González, J. (2000). La incidencia del plantel en el logro educativo del alumno y su relación con el nivel socioeconómico (No. 012965). Fedesarrollo. p. 53-62. http://hdl.handle.net/11445/1767
Taber, K. S. (2018). The use of Cronbach’s alpha when developing and reporting research instruments in science education. Research in science education, 48, 1273-1296. https://doi.org/10.1007/s11165-016-9602
Villar‐Aldonza, A. (2023). To what extent a modern teaching style benefits students? Why do teachers act the way they do?. Journal of Computer Assisted Learning, 39(2), 578-590. https://doi.org/10.1111/jcal.12765
Zambrano, J. (2013). Análisis multinivel del rendimiento escolar en matemáticas para cuarto grado de Educación Básica Primaria en Colombia. Sociedad y economía, (25)